Zoals je misschien al op de Instagram van Hoogsensitief Online hebt gezien, ben ik op dit moment bezig met een heel erg leuk project. Ik schrijf momenteel, samen met Dr. Isolde Kolkhuis Tanke (mijn moeder), een boek dat zich richt op de vraag hoe je in organisaties samen kunt werken aan een gezond presteer- én leerklimaat voor jongere medewerkers.
Werkstress en mentale overbelasting
Het is een relevant thema waar steeds meer organisaties mee geconfronteerd worden. Want enerzijds hebben we jongere medewerkers hard nodig op de arbeidsmarkt en anderzijds lezen we steeds vaker alarmerende berichten over de werkstress en mentale overbelasting die zij ervaren in het werk (een kwart van de jongeren heeft er volgens CBS/TNO last van).
Goede start
We weten hoe belangrijk het is dat jongeren een goede start maken bij aanvang van hun loopbaan. Immers, zo kun je voorkomen dat ze vervroegd uitvallen of vertrekken, en blijf je geen water naar zee dragen wat betreft het zoeken naar nieuwe mensen in een toch al krappe arbeidsmarkt. Anderzijds staan we er vaak nog niet zo bij stil dat het ook een belangrijke voorwaarde is om op langere termijn gezond, lerend en vernieuwend aan het werk te blijven gedurende de gehele loopbaan. De jongeren van nu hebben grofweg nog zo’n halve eeuw aan werkend leven voor zich. Dat velen van hen momenteel te veel mentale belasting ervaren en zelfs burn-out raken is dan ook oprecht een punt van zorg! Het vormt dus niet alleen ‘vandaag de dag’ een probleem; het heeft ook nog eens verstrekkende gevolgen voor de toekomst: van de jongeren zelf, van organisaties, voor onze maatschappij. Juist bij die lange termijn gevolgen staan we vaak nog te weinig stil.
Floreren, presteren en leren
In organisaties hebben we daarom met elkaar écht wat te doen, om een klimaat te creëren waarin jongeren kunnen floreren, presteren en leren. En dat kan; dat weten we en daarvan zijn ons ook genoeg voorbeelden bekend. In het aankomende boek richten we ons dan ook op de vraag hoe je in organisaties/teams met elkaar vorm kunt geven aan werkomgevingen waarin presteren én leren juist wel op een – mentaal – gezonde wijze kunnen plaatsvinden. Daartoe interviewen we onder andere een grote groep jongeren, werkzaam in allerlei sectoren en beroepen, evenals ervaren collega’s en leidinggevenden. Door verdere theoretische verdieping op het thema en gebaseerd op eerder onderzoek komen we tot praktische interventies en methodieken om hier concreet werk van te gaan maken in organisaties!
Diversiteit
In het boek maken we ook een interessante verdiepingsslag rond neurodiversiteit onder (jongere) medewerkers. Neurodiversiteit en verschillen in (prikkel)behoeften in de werkcontext komen steeds meer onder de aandacht. Als je het samen werkend wil krijgen, is er oog nodig voor deze verschillende behoeften, om zo iedereen tot zijn recht te laten komen. Gezien hoogsensitiviteit mijn expertise is, komen in dit hoofdstuk natuurlijk ook hoogsensitieve medewerkers aan bod.
Wij gaan de komende tijd druk aan de slag om er een mooi boek met veel bruikbare inzichten en handreikingen over te schrijven!
Wil je up-to-date blijven over de ontwikkelingen rond het boek? Zorg dan dat je de Instagram en/of Linkedin pagina van Hoogsensitief Online volgt!
Liefs, Nore