Categorieën
Oefeningen

Meditatie om te gronden

Veel hoogsensitieve mensen vinden het lastig om te aarden; ook wel gronden genoemd. Niet gegrond zijn betekent het onvoldoende aanwezig zijn in je lichaam en in het hier-en-nu. Hoogsensitieve mensen zijn gevoeliger voor prikkels en verwerken ze diepgaander (lees hier meer over hoogsensitiviteit). Het is dan ook typisch HSP om het gevoel van ‘te veel in je hoofd zitten’ te hebben. Een meditatie om te gronden kan helpen om meer terug in je lichaam en in het hier-en-nu te komen. Zo’n meditatie waarin je visualiseert klinkt misschien zweverig, maar dat is het eigenlijk niet. Je brein maakt weinig onderscheid tussen de ingebeelde werkelijkheid en de echte werkelijkheid. Zo kun je door te oefenen met visualisatie jezelf dus trainen om met je voorstellingsvermogen je lichaam en welzijn positief te beïnvloeden.

Meditatie om te gronden

  1. Ga voor deze oefening staan op de grond, het liefst op blote voeten.
  2. Sluit je ogen en adem een paar keer diep in en uit.
  3. Schud even goed je hele lichaam los.
  4. Richt je aandacht op je voeten en stel je voor dat er wortels vanuit je voeten de aarde in gaan.
  5. Stel je voor dat alle gedachten, emoties, prikkels en oude gebeurtenissen via je voeten de aarde ingaan. Je kunt hiervoor ook afstrijkende bewegingen met je handen langs je lichaam maken.
  6. Bij elke inademing focus je op wat er in je lichaam aanwezig is. Bij elke uitademing start je de beweging naar beneden.
  7. Neem de tijd om alle niveaus af te gaan, dus: gedachten, emoties, prikkels en oude gebeurtenissen.
  8. Stel je vervolgens voor dat er positiviteit via je voeten bij elke inademing je lichaam inkomt.
  9. Maak dit groter totdat je het gevoel hebt dat je helemaal gevuld bent met positiviteit en rust.
  10. Sluit de meditatie af door een paar keer diep adem te halen en even te bewegen.

Liefs, Lauressa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *