Categorieën
Oefeningen

Meditatie om te ontprikkelen

Meditatie is een fijne manier om te ontprikkelen. Het brengt je hoofd en lichaam tot rust. Na een lange dag met veel prikkels, kan een meditatie helpen om alle indrukken en gebeurtenissen los te laten. Er zijn verschillende manieren om te mediteren. Zo ben je eigenlijk al aan het mediteren wanneer je rustig zit en op je adem let. Ook begeleide meditaties zijn populair. Dit is een visualisatie-meditatie. Visualiseren is denken in beeld. Bij zo’n meditatie gebruik je dus je inbeeldingsvermogen om te ontspannen.

Meditatie om te ontprikkelen

  1. Ga op een meditatiekussen of op een stoel zitten.
  2. Sluit je ogen en adem een paar keer diep in en uit.
  3. Schud even goed je lichaam en je hoofd.
  4. Voel wat er in je lichaam aanwezig is. Positiviteit, negativiteit? Je eigen energie, of juist energie van anderen? Nieuwe gevoelens, of gevoelens die er al lang zitten? Voelt het fijn? Of wil je sommige dingen loslaten?
  5. Geef nu dat wat je wil loslaten een kleur. Het kunnen ook meerdere kleuren zijn.
  6. Visualiseer nu dat deze kleur in vorm van een pijl, strook of wolk, bij je vandaan beweegt.
  7. Doe dit met een open en een positieve blik.
  8. Je hoeft niet precies te weten waar naartoe, of naar wie. Of het oude energie is van jezelf, of van een ander. Dat maakt niet uit. Het enige wat je weet, is dat het jou gaat verlaten en dat het een kleur heeft.
  9. Vervolgens sta je even stil bij waar, wanneer en aan wie jij energie hebt gegeven. Geef ook dit een kleur. Welke kleur vind je bij jezelf passen?
  10. Visualiseer nu dat al deze energie weer bij je terugkomt. Het komt weer in pijlen, stroken of wolken op je af.
  11. Ook hier hoef je niet precies te weten waar het vandaan komt en van wie. Je weet alleen dat het van jou is, dat het naar je toekomt en welke kleur het heeft.
  12. Sluit de meditatie af door een paar keer diep adem te halen en even te bewegen.
Aanbod

Wil jij beter leren omgaan met overprikkeling? In mijn module “Omgaan met overprikkeling” leer je doormiddel van informatie, zelfreflectie en opdrachten jezelf effectief beschermen tegen overprikkeling – niet alleen op de korte termijn, maar ook op de lange termijn! Tussendoor kun je aan de hand van de module persoonlijke begeleiding krijgen van mij via mailcontact. De module kan je hier vinden. Ook bied ik coaching via videobellen aan.

Liefs, Nore

Lees hier meer tips om te ontprikkelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *