Categorieën
Emoties

Onverwerkte emoties – hoe verwerk je die?

Eerder schreef ik de blog “Onverwerkte emoties – Waar hebben die allemaal invloed op?” Die kun je hier teruglezen. Zoals ik daar al aankondigde is deze blog het vervolg daarop. In deze blog wil ik verder ingaan op wat je zelf kunt doen als je het idee hebt dat je last hebt van onverwerkte emoties en deze wilt verwerken. Veel plezier met lezen!

Onverwerkte emoties verwerken en loslaten

Waar begin je als je vermoedt dat je onverwerkte emoties met je meedraagt en die wilt loslaten? Onverwerkte emoties verwerken klinkt namelijk makkelijker gezegd dan gedaan (ik spreek hier ook uit ervaring). Waar moet je beginnen? Hieronder enkele tips.* 

Allereerst: Trots zijn op jezelf

Dat je deze blog leest, interesse toont voor dit thema en je erin herkent is al de eerste grote stap naar onverwerkte emoties de erkenning geven die ze nodig hebben. Kennis en inzicht kunnen je bewust laten worden van wat er onbewust op de achtergrond speelt en dat is het beginpunt van verandering. 

Bewust worden van negatieve overtuigingen rond emoties

Het kan behulpzaam zijn om eerst bij jezelf na te gaan hoe jij denkt over emoties. Dit worden ook wel overtuigingen genoemd. Van sommige overtuigingen ben je je bewust en van andere minder of niet. Veel mensen hebben last van negatieve, niet kloppende overtuigingen over emoties. Die voelen aan als een absolute waarheid omdat ze meestal aangeleerd zijn toen je nog jong was en hier nog een beeld over moest inwikkelen. Lees eens de volgende lijst door en ga na wat voor jou herkenbaar voelt: 

  • Als ik me focus op een negatief gevoel, dan maak ik het alleen maar onnodig groter.
  • Als ik me focus op een negatief gevoel, dan gaat dat gevoel nooit meer weg.
  • Als ik m’n negatieve emoties onder ogen zie, dan kan ik het niet aan of draai ik door.
  • Ik heb pas toestemming om bijvoorbeeld boos of verdrietig te zijn als de ander deze emotie erkent.

Deze overtuigingen kloppen niet. Zo worden negatieve emoties die vermeden worden juist groter omdat ze dan op onbewust niveau een negatieve rol gaan spelen in je leven. Ook doet het vasthouden van emoties veel meer pijn dan ze doorvoelen. Onderzoek wijst uit dat het doorvoelen van emoties maar 90 seconden duurt wanneer je ze toelaat. Verder ben je wel sterk genoeg om je negatieve emoties onder ogen te zien. Zo ontstaat ruimte om de waarheid over je leven onder ogen te zien en dat schept de kans om noodzakelijke veranderingen in je leven te maken. Als je bijvoorbeeld kunt erkennen dat je relatie een bron van negatieve emoties is, dan kan dat je doen beseffen dat je de relatie wilt verbreken. Negatieve emoties zijn namelijk belangrijke bronnen van informatie over waar de schoen wringt. Als laatste is het ervaren van emoties ongeveer het meest menselijke wat er is. Je hebt de emoties die je hebt en daar kan jij of een ander niets aan veranderen.

Thema’s opsporen

Vervolgens kun je beginnen met onderzoeken of je bepaalde thema’s kan opsporen waar onverwerkte emoties verstopt zouden kunnen zitten. Ga bijvoorbeeld eens na of bepaalde gedachten, herinneringen of beelden steeds terug blijven komen in je gedachten. Zeker als dit gaat om zaken die jaren geleden speelden, zou dit een teken kunnen zijn dat je onbewuste je aandacht hier naar toe wilt trekken omdat het nog niet goed verwerkt is. Een andere tactiek die je zou kunnen proberen is een tijdlijn maken van significante periodes en gebeurtenissen in je leven. Daarna kun je kijken of er een gebeurtenis of periode in je leven is waar je het liefste zo kort mogelijk bij stilstaat. Dit kan een teken zijn dat er nog onverwerkte negatieve emoties spelen rond deze tijd of gebeurtenis. Wat gebeurt er als je hier wel bewuste aandacht naartoe richt? Let daarbij ook op fysieke signalen zoals buikpijn, spierpijn en misselijkheid.

Emoties verwerken is ervaren en niet denken

De verwerking van emoties vindt plaats in je lichaam en niet in je hoofd. Ben je een bepaald thema of gebeurtenis op het spoor die je mogelijk nog niet goed verwerkt hebt? Ga op een rustige veilige plek zitten en focus je op een rustige  ademhaling via je buik. Richt je aandacht naar je lichaam. Wat voel je? Voelt het ergens onrustig, rustig, warm, koud, pijnlijk, etc? Allerlei sensaties kunnen opkomen. Onthoud dat je er geen conclusies over hoeft te trekken met je denken. Net zo goed hoef je ook niet uitvoerig het thema / wat er is gebeurd te gaan analyseren. In je hoofd schieten belemmerd namelijk de emotionele verwerking. Dit proces klinkt overigens makkelijker dan het is. Ik denk dat iedereen zich wel kan voorstellen hoe moeilijk het is om niet te gaan denken en te gaan analyseren op zo’n moment. Ook kunnen de lichamelijke sensaties je overvallen of onprettig zijn. Neem dus vooral de tijd en ga op een ander moment verder als het je te veel wordt. Ook kan het fijn zijn dit proces te doorlopen onder begeleiding van een professional.

Emotionele energie kwijtraken

Daarnaast zijn er ook andere manieren om vastzittende emotionele energie lichamelijk te uiten. Voorbeelden bij boosheid zijn boksen, in een kussen slaan of schreeuwen. Bij verdriet kun je denken aan huilen en zingen.

Emoties uitspreken

In sommige situaties kan het passend zijn om onverwerkte emoties te verwerken door ze eindelijk uit te spreken. Misschien loop jij al jaren rond met een schuldgevoel en heb je dat nooit uitgesproken. Of voel je je al lang rot over een ruzie die nooit is uitgepraat. Wanneer het passend, mogelijk en veilig is om te praten met de betrokkene(n) over iets dat gebeurd is, is het belangrijk om op directe wijze te uiten wat je voelt. Zeker voor de empathische HSP kan het verleidelijk zijn om doekjes om je emoties en behoeften te winden omdat je anderen wilt beschermen tegen pijn of teleurstelling. Jouw emoties en behoeften zijn echter even belangrijk als die van anderen.

*Zoek hulp

Het jezelf toestaan emoties te voelen en vervolgens deze te verwerken is niet iets wat je van de een op de andere dag leert. Het is een moeilijk proces en kan gepaard gaan met overweldigende pijn. Als je je erg overweldigd voelt, is mijn advies om dit onderwerp te laten liggen totdat je er samen aan kunt werken met een professional die je kan ondersteunen. Zeker als je traumatische ervaringen hebt meegemaakt of kampt met ernstige klachten zoals een (zware) depressie of angsten, is het raadzaam om op zoek te gaan naar een behandelaar in de GGZ. Als je vragen hebt naar aanleiding van deze blog, aarzel dan niet om een mailtje te sturen naar: nore@hoogsensitiefonline.nl.

HSP coaching

Ben jij hoogsensitief en vind je het lastig om met je emoties om te gaan? Merk je bijvoorbeeld dat je vaak in je hoofd leeft en situaties altijd aangaat vanuit ratio en denken in plaats van vanuit je gevoel? Of heb je moeite met voelen wat je wilt in je leven en waar je voor staat? Mijn ervaring is dat goed omgaan met emoties een belangrijke basis is voor goed in je vel zitten én je hoogsensitiviteit kunnen ervaren als kracht in plaats van als valkuil. Ben je nieuwsgierig geworden naar de coachingsmogelijkheden van Hoogsensitief Online? Plan dan gratis een klikgesprek in via de tool. Ik hoop je dan snel te mogen ontmoeten!

Liefs, Nore

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *