Categorieën
Overprikkeling

Tips voor overweldiging door veranderingen

Toen mijn man en ik op vakantie in Barcelona waren, werden we gebeld met dat het bod dat we op ons huis hadden gedaan was geaccepteerd. We kregen ook te horen dat we er al over een maand in konden, een stuk sneller dan verwacht.. Waar ik hier nog heerlijk stond te ontprikkelen bij de zee, volgde een overlading aan prikkels. We waren blij, maar ergens ook weer niet? Mijn gedachten begonnen meteen te racen. Alle leuke herinneringen aan het oude huis waar ik opeens snel afscheid van zou moeten nemen. Alles wat moest gaan gebeuren in het nieuwe huis, etc. Ik begon me haast af te vragen of ik wel wilde verhuizen (terwijl ik er eerst constant mee bezig was). Ik herinner me dat we tijdens het eten die avond stilletjes waren in plaats van in een feestelijke stemming.

Spoiler alert: Eenmaal verhuisd vond ik het heerlijk! Weg uit de drukke binnenstad en in een rustige groene buitenwijk. Ik heb amper meer teruggedacht aan ons oude appartement. Het bleek maar weer. Als je soms een grote stap durft te wagen, kan je er uiteindelijk heel blij mee zijn.

Meer HSP’s herkennen zich hierin. Heel overprikkeld en overweldigd kunnen raken van leuke grote dingen, waardoor je haast gaat twijfelen of je het wel wilt en de juiste keuze hebt gemaakt. Je kan angst ontwikkelen voor nieuwe dingen omdat ze te groot en te spannend lijken. Hier volgen een aantal tips om je op het moment van overweldiging beter te voelen. 

Neem geen overhaaste beslissingen in het moment van overweldiging

Door de overweldiging / overprikkeling lijken situaties negatiever en groter dan ze werkelijk zijn. Je brein is geprogrammeerd om terughoudend te reageren op nieuwe situaties omdat ze nieuwe risico’s meebrengen (naast de potentiële voordelen). Bij HSP’s is die reactie vaak sterker dan bij niet-HSP’s omdat ze van nature alerter zijn op risico’s. Dit betekent gelukkig niet dat dit zo blijft als je jezelf even de tijd geeft om te wennen aan een verandering. Laat het even over je heenkomen en reageer niet uit paniek. Een voorbeeld hiervan zou zijn geweest als ik de koop van het huis had afgeblazen omdat het allemaal sneller ging dan ik had verwacht. 

Geef jezelf ‘wentijd

Om daarop door te gaan. Trek dus niet meteen de conclusie dat je overweldigde / overprikkelde gevoel betekent dat het geen goede keuze was. Spreek met jezelf ‘wentijd’ af. In de wentijd probeer je de situatie zoveel mogelijk over je heen te laten komen zonder oordeel. Het verschilt per situatie hoeveel van dit soort tijd je jezelf kan gunnen, maar vaak heb je wel de tijd om er op z’n minst een nachtje over te slapen. Bij grotere veranderingen is het ook heel normaal om een langere wentijd nodig te hebben. Het is in ieder geval heel normaal dat je even moet wennen voordat je enthousiasme en blijdschap voelt. Als dat er niet meteen is, hoeft dat niets te zeggen over hoe je je er uiteindelijk over zal voelen. Hoe minder druk je jezelf oplegt over ‘hoe je je zou moeten voelen’, hoe eerder de positieve gevoelens vaak doorkomen. Uiteindelijk ga je vaak ook een patroon herkennen in jezelf. Als je weet van jezelf dat je vaak eerst even moet wennen voor je iets echt leuk gaat vinden, dan schrik je er ook minder van als je je weer in een vergelijkbare situatie bevindt.

Ga niet al regelen als je nog heel overprikkeld bent

Ga niet als een dolle dingen regelen en plannen terwijl je nog overprikkeld bent (tenzij dit echt niet anders kan natuurlijk). In een overprikkelde staat voelen dingen zwaarder, negatiever en onoplosbaarder. Neem even de tijd om te ontprikkelen en begin met het regelen als je weer bijgekomen bent. Dikke kans dat dezelfde dingen dan een stuk minder groot en positiever aanvoelen. Loop ook dan niet te hard van stapel. Je kan dan weer overprikkeld raken. Probeer zoveel als mogelijk dingen stap voor stap te doen met voldoende rusttijd tussen de stappen door. 

Positieve ervaringen

Herinner jezelf aan de keren dat je heel overweldigd was en daardoor eerst niet kon geloven in een goede afloop, maar dat het uiteindelijk allemaal goed kwam. Een voorbeeld hiervan is beginnen bij een nieuwe baan. Misschien dacht je eerst: ‘Waar ben ik aan begonnen?’ en ‘Ik ga al die nieuwe systemen nooit onthouden’, maar dat je nu helemaal op je plek bent.

Trots op jezelf

Wees trots op jezelf als je een grote stap durft te wagen. Niemand weet van te voren hoe dingen zullen uitpakken. Je maakt een beslissing met de informatie die je nu hebt en daarmee gun je jezelf de kans op een positieve uitwerking, ook al brengt dat ook altijd risico’s met zich mee. Mocht iets uiteindelijk niet goed uitpakken, dan heb je het wel geprobeerd. Dat is complimenten waard, zeker als je van nature dat soort dingen spannend vindt. Dit kan op heel veel van toepassing zijn, bijvoorbeeld een verhuizing, een nieuwe baan of een relatie aangaan.

Hopelijk helpen deze tips! Mocht je hier nou uitgebreider op in willen gaan, dan kijk ik natuurlijk graag met je verder! Klik hier voor coaching via videobellen.

Wil jij beter leren omgaan met overprikkeling? In mijn module “Omgaan met overprikkeling” leer je doormiddel van informatie, zelfreflectie en opdrachten jezelf effectief beschermen tegen overprikkeling – niet alleen op de korte termijn, maar ook op de lange termijn! Tussendoor kun je aan de hand van de module persoonlijke begeleiding krijgen van mij via mailcontact. De module kan je hier vinden.

Liefs, Nore

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *